Acum, pentru ca am avem vanzari si achizitii inregistrate, haideti sa le si incasam/platim. O vom face in Registrul de casa sau Jurnalul de banca.

Registrul de casa
 

Pentru a incepe inregistrarile in Registrul de casa, mai intai vom selecta perioada pentru care dorim sa afisam registrul si apoi selectam contul de casa, fie el in lei sau in valuta. In cazul in care nu avem definit un cont de casa in valuta, o putem face rapid cu ajutorul butonului Adauga cont, ceea ce va deschide fereastra din imaginea de mai jos:

Atentie! Poti adauga conturi de casa doar de aici, din planul de conturi nu se poate realiza acest lucru.

Dupa selectarea contului, putem proceda la inregistrarea efectiva a operatiunilor.

La Contul de casa se pot folosi conturi sintetice sau analitice: 5311, 5314.


Incasari si plati facturi


Pentru incasarea sau plata facturilor, pe campul Cont corespondent este suficient sa tastam primele caractere din denumirea partenerului si ne va aparea implicit lista cu toti partenerii a caror denumire contine aceste caractere. Selectarea poate fi rafinata pana la ultimul caracter. 

Dupa selectarea partenerului, vom observa aparitia unui buton Selecteaza facturi. La click se va deschide fereastra cu facturile neincasate ale partenerului respectiv. Aici vom putea alege din lista implicita tipul documentului de incasare/plata, vom preciza suma si in functie de valoarea acesteia vom bifa documentele de decontat. 

Daca sunt mai multe documente de incasat / platit, acestea pot fi selectate automat dupa scadenta sau dupa vechime. Aplicatia va repartiza suma incasata / platita pe facturi respectand acest criteriu.

La sfarsit apasam butonul Incaseaza/Plateste si operatiunea este preluata in ecranul Registru de casa.

Dupa inregistrarea tuturor operatiunilor pe care ni le-am propus, apasam butonul Salveaza inainte de a iesi din pagina.

 Atentie! In lista de facturi de incasat apar doar facturile emise in moneda contului de casa folosit. Momentan nu se pot plati / incasa facturi emise in alta moneda decat moneda contului de casa.


Cheltuieli si venituri in avans

Pentru aceste situatii aplicatia vine cu o automatizare, permitand definirea decontarii acestora direct in ecranul de Registru de casa.

La specificarea in campul Cont corespondent a conturilor 471/472, pe ecran va aparea butonul Configureaza care accesat, ne deschide fereastra de mai jos:

Dupa cum putem observa, putem defini cheltuiala/venitul in avans alocand pe contul corespondent, centrul de cost dorit, Tip cheltuiala/venit impozabil sau neimpozabil. Suma incasata/achitata se aloca pe numar de luni incepand cu ce data dorim, iar notele contabile rezultate se vor inregistra la salvarea operatiunii pe toata perioada precizata sau doar in prima luna, dupa optiune.

TVA la incasare

Atunci cand se incaseaza / platesc documente cu TVA la incasare, aplicatia va detecta acest lucru si vor face inregistrarile contabile necesare in mod automat.

Pe fereastra de incasare / plata a facturilor cu TVA la incasare apare informatia legata de valoarea totala a incasarii, valoarea fara TVA si TVA-ul aferent incasarii.

Detectia unui document cu TVA la incasare se face dupa prezenta pe acesta a TVA-ului 4428.

La salvarea incasarii / platii se va genera automat nota 4428=4427 / 4426 = 4428.

Atentie! Conturile de TVA neexigibil care se folosesc pentru achizitii si vanzari pot fi definite in Configurari > Firma client > Setari conturi, sectiunea de TVA.

Jurnalul de banca

Jurnalul de banca functioneaza similar cu Registrul de casa. Diferenta vine din conturile care pot fi selectate la Contul de banca: 5121, 5124, 5125, 5126, 5217, 5191, 508 sau analitice ale acestora.

Restul tranzactiilor se comporta identic cu cele ale Registrului de casa.

Ai găsit răspunsul căutat?