Printre primele documente pe care un contabil le are la dispozitie sunt cele de achizitie si facturile emise.

Vom prezenta inregistrarea acestora in SmarBill Conta conform sectiunilor existente in aplicatie, si anume Interne si Externe, in ordinea regasita in meniu.

Interne

Vanzari

Pentru inregistrarea unei vanzari interne, vom completa mai intai datele clientului nostru. Daca avem deja o lista de clienti importata este suficient sa tastam primele caractere din numele clientului si se va afisa lista cu denumirile clientilor care incep cu aceste caractere. Din aceasta lista ne putem alege partenerul dorit.

Daca nu il avem in baza de date, vom apasa butonul Adauga partener, iar in fereastra deschisa va fi suficient sa completam CIF-ul, datele preluandu-se in mod automat de pe site-ul mfinante.ro.

In campul urmator vom selecta Tipul documentului in baza caruia dorim sa efectuam vanzarea. Avem urmatoarele optiuni:

  • Factura
  • Factura simplificata
  • Factura simplificata cu CIF
  • Bon fiscal
  • Bon fiscal cu CIF
  • Factura emisa de beneficiar (in numele furnizorului)
  • Factura emisade tert (in numele nostru)
  • Exceptate de la utilizarea AMEF
  • Autofactura
  • Factura anulata (este nevoie sa le inregistram pentru a fi preluate spre declarare in D394)
  • Altele 

De asemenea, putem selecta moneda in care dorim emiterea facturii si tipul tranzactiei, pentru care, din punct de vedere al TVA si al modului de preluare a acesteia in jurnale si declaratii, avem optiunile:

  • Regim normal
  • Regim special – Agentii de turism
  • Regimspecial – Altele 

Ultimele doua se refera la facturarea TVA-ului la marja conf. art. 311 si 312 Cod Fiscal.
In a doua sectiune a ecranului vom inregistra notele contabile. Observam campul Total document care vine ca ajutor pentru verificarea valorii inregistrate prin notele contabile. Observam ca in momentul in care completam acest camp, in partea de jos a ecranului apare valoarea alocata pe baza de calcul si TVA, ca in imaginea de mai jos:

Achizitii

Pentru inregistrarea unei achizitii interne, vom completa mai intai furnizorul. Daca avem deja o lista de furnizori importata, este suficient sa tastam primele caractere din numele furnizorului si se va afisa lista cu conturile analitice ale denumirilor furnizorilor care incep cu aceste caractere. Din lista alegem partenerul dorit.

Daca nu il avem in baza de date, vom apasa butonul Adauga partener, iar in fereastra deschisa va fi suficient sa completam CIF-ul, datele preluandu-se in mod automat de pe site-ul mfinante.ro.

In campul urmator vom selecta Tipul documentului in baza caruia dorim sa facem vanzarea. Avem urmatoarele optiuni:

  • Factura
  • Aviz
  • Factura simplificata
  • Factura simplificata cu CIF
  • Bon fiscal 
  • Bon fiscal cuCIF
  • Factura emisa in numele furnizorului
  • Carnet de comercializare
  • Borderou de achizitii
  • Exceptate de la utilizarea AMEF
  • Autofactura
  • Contract
  • Altele 

De asemenea, putem selecta moneda in care dorim inregistrareafacturii.

In a doua sectiune a ecranului vom inregistra notele contabile. Observam campul Total document care vine ca ajutor pentru verificarea valorii inregistrate prin notele contabile. Observam ca in momentul in care completam acest camp, in partea de jos a ecranului apare valoarea alocata pe baza de calcul si TVA, ca in imaginea de mai jos:

Externe

Vanzari

Pentru inregistrarea unei vanzari externe, vom urma aceeasi pasi ca in cazul unei Vanzari interne.

In plus, aici putem selecta moneda in care dorim emiterea facturii si tipul tranzactiei, pentru care, din punct de vedere al TVA si al modului de preluare a acesteia in jurnale si declaratii, avem optiunile:

  • Livrare intracomunitara
  • Operatiune triunghiulara
  • Export
  • Nontransfer 

Pentru exemplificare, prezentam in imaginea de mai jos modalitatea de inregistrare a unei livrari intracomunitare catre un client platitor de TVA, astfel incat acesta sa fie preluat in mod corect in declaratiile D300 si D390:

Pentru celelalte tipuri de tranzactie se va proceda in mod corespunzator fiecarui tip in parte, aplicatia SmartBill Conta venind in ajutorul nostru cu afisarea in lista cotelor de TVA doar a celor posibil de utilizat conform Codului Fiscal.

Achizitii

De asemenea, pentru inregistrarea unei achizitii externe, vom proceda la fel ca in cazul unei achizitii interne.

Diferenta consta in Tipul de tranzactii pe care le putem realiza. Din punct de vedere al TVA si al modului de preluare a acesteia in jurnale si declaratii,avem urmatoarele tranzactii disponibile:

  • Achizitie intracomunitara
  • Nontransfer
  • Import 

Pentru exemplificare, prezentam in imaginea de mai jos modalitatea de inregistrare a unei achizitiii intracomunitare de la un furnizor platitor de TVA, astfel incat acesta sa fie preluat in mod corect in declaratiile D300 si D390:


Pentru celelalte tipuri de tranzactie se va proceda in mod corespunzator fiecarui tip in parte, aplicatia SmartBill Conta venind in ajutorul nostru cu afisarea in lista cotelor de TVA doar a celor posibil de utilizat conform Codului Fiscal.

Ai găsit răspunsul căutat?